Tuesday 14 February 2023

RUMAH API PANTAI SENOK

 
Muara Sungai Pengkalan Datu menjadi laluan bot milik nelayan Kampung Pulau Gajah, Kampung Pantai Senok, Kampung Pengkalan Datu dan beberapa perkampungan nelayan di tepi sungai.
 
Untuk membantu atau menjadi panduan kepada nelayan untuk memasuki muara sungai, satu rumah api dibina di salah satu benteng penahan ombak di muara Sungai Pengkalan Datu di sebelah Pantai Senok.
 
Rumah api tersebut terletak di hujung benteng pemecah ombak yang menjadi satu identiti atau mercu tanda di kawasan Pantai Senok.
 
Bagi pengunjung ke Pantai Senok, mereka mengambil kesempatan untuk berjalan atau berada di atas batu-batu besar yang dijadikan benteng pemecak ombak dan menghalang hakisan muara sungai.
 
Berada di kawasan rumah api yang berada di penghujung dapat menyaksikan suasana penuh ketenangan dengan lautan biru yang terbentang luas dan panorama ketika matahari mula terbenam sangat indah dan mempesonakan.

Cukup indah dan pasti memahat kenangan manis di dalam memori anda.

Apa yang penting, apabila berkunjung ke tempat sebegini, jangan lupa untuk menjaga kebersihan. Bumi kita, tanggungjawab bersama.

No comments:

Post a Comment