Hari ini sempat membeli kuih di gerai di dalam
pagar rumah. Rumah yang bukan di laluan jalan utama. Jalan kampung. Dah tu,
gerai pula diletak di dalam pagar rumah yang pastinya mereka yang melalui jalan
itu tidak akan perasan.
Persoalannya, kalau begitu bagaiman ambo
(saya) tahu di situ ada orang menjual kuih? Jawapannya mudah. Peniaga itu
setiap hari buat kiriman di kumpulan WhatsApp dengan menyatakan menu pada hari
berkenaan dan turut disertakan lokasi gerai berjualan itu.
Kalau hari-hari membacanya, pasti akan 'tergoda" untuk mencubanya. Minda pembeli mudah terpengaruh dengan apa yang dilihat hari-hari.
Mudah kata, pembeli yang datang adalah
rata-rata rakan dalam kumpulan WhatsApp. Kemudian rakan itu pula akan memberi
tahu rakan-rakannya. Berdasarkan kepada maklumat itu, jualannya sentiasa habis.
Persoalan penting di sini yang boleh
difahami ialah pentingnya iklan dalam melariskan jualan. Membuat kiriman
mengenai maklumat jualan di kumpulan WhatsApp dan media sosial lain adalah salah
satu bentuk iklan.
Peranan iklan cara tingkat
jualan. Industri pengiklanan melibatkan jumlah perbelanjaan berbilion ringgit
setahun. Terdapat syarikat pengiklanan yang mempunyai rangkaian di
peringkat antarabangsa dan melibatkan pelaburan yang besar.
Mengapakah iklan amat
penting sehingga syarikat sanggup menyediakan peruntukan yang besar untuk
pengiklanan? Terdapat syarikat memperuntukkan kira-kira 60 peratus daripada
perbelanjaan operasi syarikat untuk iklan.
Inilah realitinya sehingga
menyebabkan setiap hari pengguna disajikan dengan pelbagai iklan melalui
televisyen, radio, akhbar, majalan, risalah, papan iklan dan sebagainya.
Sememangnya peranan iklan
amat besar dalam membantu memasarkan sesuatu barangan atau perkhidmatan.
Melalui iklan memudahkan pembeli membuat pilihan atau mengetahui tentang
sesuatu barang dan perkhidmatan yang terdapat di dalam pasaran yang ditawarkan
untuk mereka.
Dalam hal ini keberkesanan
iklan amat penting. Kreativiti dan ‘nilai’ iklan banyak mempengaruhi kejayaan
matlamat iklan itu sebenarnya. Sebab itu agensi pengiklanan mempunyai tenaga
kepakaran khusus untuk menghasilkan iklan yang menarik dan menepati kehendak
pengiklan.
Medium pengiklanan yang
didapati paling mendapat pilihan pengiklan ialah media elektronik, khususnya
televisyen. Biarpun perbelanjaan iklan melalui televisyen melibtkan kos yang
tinggi, ia berbaloi.
Iklan melalui televisyen
boleh menampilkan mesej yang lebih berkesan kepada khalayak yang ramai. Siaran
televisyen ditonton oleh jumlah yang lebih ramai berbanding dengan mediaum
lain. Jadi, sasarannya lebih meluas dan kebarangkalian ia berjaya mencapai
sasaran yang dimaksudkan akan lebih besar.
Tambahan pula kreativiti
agensi pengiklanan menghasilkan iklan untuk siaran televisyen lebih bermacam
‘ragam’ dan pendekatan yang digunakan lebih khusus. Perhatikan daya kreativiti
tenaga agensi pengiklanan menyediakan iklan yang mampu menyebabkan penonton
terkejut, tertanya-tanya, seronok, sayu dan sebagainya apabila ia disiarkan di
kaca televisyen.
Peraturan pengiklanan yang
diamalkan di negara ini memberi kebebasan kepada pengiklan untuk menampilkan
apa-apa sahaja bentuk iklan asalkan tidak menyalahi kod pengiklanan yang
ditetapkan oleh kerajaan yang meliputi nilai budaya, keagamaan dan sensitiviti
masyarakat.
Seperti mana ia menarik
minat orang ramai melihatnya, iklan juga mudah mengundang perasaan sensitif
orang ramai.
Iklan bukan sahaja mampu
menarik orang ramai tentang produk yang diiklankan, tetapi lebih daripada itu.
Sebenarnya iklan bukan sahaja dinilai dalam aspek komersial, tetapi juga mampu
mempengaruhi psikologi, normal kehidupan, dan pengajaran kepada penonton.
No comments:
Post a Comment