Thursday 13 February 2020

MACAM MANA BENTUK KAKI BURUNG HANTU

Kita biasa melihat burung bangau berkaki panjang. Sebabnya kaki panjang itu dapat dilihat dengan jelas. Namun, tidak ramai mengetahui satu lagi jenis burung berkaki panjang ialah burung hantu. Ramai orang tidak tahu perkara itu kerana kaki yang panjang itu terlindung dengan bulu dan sayapnya.

Fakta lain mengenai burung hantu ialah boleh putarkan kepala mereka hampir 270 darjah. Burung hantu mampu memutarkan kepala dan leher mereka sehingga 270 darjah. 
 
Burung hantu memiliki empatbelas vertebra leher berbanding 7 pada manusia yang menjadikan leher mereka lebih lentur.

Mata burung hantu bukan ‘bola mata’ yang sebenarnya. Tetapi sebenarnya satu tube organ untuk penglihatan binokular agar dia boleh beri tumpuan sepenuhnya pada mangsanya.

Burung hantu merupakan spesies burung pemangsa yang aktif pada waktu malam (nokturnal) dan mempunyai bentuk muka yang berbeza dengan burung biasa. Muka burung hantu berbentuk rata seperti muka manusia  dengan kedua belah matanya menghadap ke hadapan.

Sungguhpun burung hantu memiliki penglihatan binokular, mata besar mereka kekal dalam soket. Oleh itu mereka perlu memalingkan keseluruhan kepala mereka untuk mengalihkan penglihatan. 
 
Oleh kerana burung hantu melihat pada pandangan jauh, mereka tidak dapat melihat apa-apa pada jarak beberapa sentimeter dari mata mereka.

1 comment:

  1. According to Stanford Medical, It's indeed the ONLY reason women in this country live 10 years more and weigh 42 lbs lighter than we do.

    (And actually, it is not about genetics or some secret diet and absolutely EVERYTHING related to "HOW" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", not "WHAT"...

    Click this link to see if this little questionnaire can help you release your true weight loss possibilities

    ReplyDelete