Dari Aisyah bahawasanya Rasulullah bersabda: Tiada sesuatu amalan
yang dikerjakan anak Adam pada hari raya haji yang lebih disukai Allah daripada
menumpahkan darah. Bahawasanya ia (korban) datang pada hari kiamat dengan
tanduk, bulu dan kukunya, dan bahawasanya darah (korban) mendapat tempat mulia
di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, oleh kerana itu hendaklah kamu
berkorban dengan hati bersih." (Hadir riwayat Tirmizi)
Firman Allah bermaksud: "Dan bagi tiap-tiap umat, Kami
syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lain) supaya mereka menyebut
nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaan-Nya kepada mereka; binatang
ternak yang disembelih itu." (Surah al-Hajj: 34)
Jelas, ibadat korban adalah satu 'syiar' atau lambang agama Allah
iaitu maksudnya: "Demikianlah (ajaran Allah); dan sesiapa yang menghormati
syiar agama Allah, maka (dialah orang yang bertakwa) kerana sesungguhnya
perbuatan itu satu kesan daripada sifat takwa hati orang mukmin." (Surah
al-Hajj: 32)
Ibadat korban terbahagi kepada dua iaitu korban nazar dan korban
sunat. Daging korban nazar wajib disedekahkan seluruhnya. Manakala korban sunat
dilakukan sama ada semua daging korban itu disedekahkan kepada fakir dan miskin
serta orang yang berkorban boleh mengambil sedikit sekadar beberapa suap untuk
mengambil berkat daripada korban itu atau daging korban itu dibahagikan kepada
tiga bahagian, iaitu satu pertiga disedekahkan kepada fakir miskin, satu
pertiga dihadiahkan kepada umat Islam dan satu pertiga lagi untuk orang yang
berkorban.
Hukum ini berdasarkan kepada ayat bermaksud: "Dengan yang
demikian makanlah kamu dari (daging) binatang korban itu dan berilah makan
kepada orang yang susah, yang fakir miskin." (Surah al-Hajj: 28) Dan juga
ayat yang bermaksud: "Maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya),
makanlah sebahagian daripadanya dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang
yang tidak meminta dan yang meminta." (Surah al-Hajj: 36)
Semangat pengagihan daging korban inilah yang mesti kita pupuk dan
semai di kalangan umat Islam. Dalam ibadat korban, ada jalinan kasih dan
persaudaraan yang tidak ternilai harganya di antara umat Islam yang
dipersiapkan Allah Taala. Betapa tidak, kita melihat dalam ibadat korban ada
orang mampu menyembelih haiwan korban yang diagihkan kepada golongan tertentu
dalam masyarakat. Bukankah ia akan mempererat lagi hubungan silaturahim di
kalangan mereka?
Ibadat korban disunatkan Rasulullah sebagai latihan dan ujian bagi
kaum Muslimin untuk memupuk semangat berkorban dengan cara mengeluarkan
sebahagian kecil nikmat dan rezeki yang dilimpahkan Allah untuk dirasai
golongan fakir miskin, sekali gus memanifestasikan syiar Islam itu.
Antara hikmah dan nilai murni pensyariatan korban adalah untuk
melatih dan membentuk sahsiah peribadi umat Islam supaya sentiasa bersedia
berkorban dengan sebahagian rezeki dan nikmat kurniaan Tuhan demi kepentingan
orang lain. Ia juga sebagai satu cara mendekatkan diri kepada Allah, at-taqarrub
seperti yang kita ikrarkan dalam sembahyang lima waktu: "Sesungguhnya
solatku, hidupku, ibadahku dan matiku adalah untuk berbakti kepada Allah.
Dengan penyembelihan binatang korban itu, boleh dinikmati oleh
diri orang yang berkorban itu sendiri, kaum keluarga jiran tetangga dan sahabat
handai seluruhnya.
Junjungan kita bersabda dalam hadis yang masyhur maksudnya:
"Perbandingan dan perumpamaan orang beriman itu dari sudut saling berkasih
dan bertimbang rasa sesama mereka adalah seumpama satu tubuh badan manusia
apabila suatu anggotanya berasa sakit maka seluruh tubuh badan itu akan
menderita tidak lelap tidur dan diserang demam."
Berkorban adalah sebagai tanda syukur kepada Allah Taala terhadap
nikmat yang dikurniakan-Nya kepada kita dan menanamkan nilai murni yang
digalakkan Islam ke dalam jiwa seperti sifat belas kasihan, sikap penyayang,
bekerjasama, suka menolong dan bersedekah. Antara fadilat berkorban adalah
menambah amal kebajikan.
Sabda Rasulullah maksudnya: "Korban itu bagi tuannya dengan
setiap bulunya adalah kebajikan." (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan
al-Hakim). Di samping itu, ia sebagai penebus dosa seperti disabdakan Baginda
makudnya: "Hai Fatimah, berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia,
sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas
dosa-dosamu yang lalu." (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)
No comments:
Post a Comment