Mencari
rezeki, mempertahankan keselamatan negara, melaksanakan hubungan sosial yang
tertib dan sebagainya dinamakan ibadat kepada Allah, selagi dilaksanakan kerana
Allah dan tidak bertentangan dengan kehendak syariat.
Sebenarnya
seluruh aktiviti kehidupan ini adalah ibadat kepada Allah kerana itulah tujuan
manusia dicipta. Allah berfirman dalam surah adz-Dzariyat ayat 56 bermaksud:
“Dan tidaklah Aku menciptakan sekalian jin dan manusia melainkan untuk mereka
beribadat kepada-Ku.”
Allah
amat murka kepada mereka yang membincangkan soal kebaikan, sebaliknya tidak
melakukannya. Mereka alim mengenai hukum agama, tetapi menyempitkan kefahaman
agama hanya kepada apa diingini.
Firman
Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman!
Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar
kebenciannya di sisi Allah, perkataanmu lain daripada perbuatanmu.” (Surah
ash-Shaff, ayat 2 - 3).
Dalam
konteks Islam, setiap apa kebaikan dan kejayaan yang dicapai bukan sekadar
untuk diri sendiri saja. Sebenarnya Islam mementingkan kepada kesejahteraan
agar dapat dinikmati di kalangan seluruh umat Islam.
Ini
keindahan yang diamalkan dalam Islam berkaitan dengan pemilikan kekayaan.
Kekayaan yang dimiliki di kalangan orang Islam hendaklah disalurkan dan
digunakan mengikut syariat seperti membayar zakat, sedekah, wakaf dan membuat
kebajikan.
Sesiapa
membelanjakan kekayaan yang dimiliki ke jalan Allah adalah mereka yang beroleh
kejayaan di dunia dan di akhirat. Darjat mereka di sisi Allah amat mulia dan
tinggi.
Firman
Allah bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad
pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan
tinggi darjatnya di sisi Allah dan mereka itulah orang yang berjaya.” (Surah
at-Taubah, ayat 20).
Sesiapa
menyahut seruan agama, maka dia dianggap telah melakukan amalan menolong Allah.
Dengan demikian Allah telah memberi perakuan akan memberi kejayaan kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya.
Firman
Allah bermaksud: “Jika kamu menolong Allah, nescaya Allah akan menolong kamu
dan menetapkan pendirian kamu.” (Surah Muhammad, ayat 7).
Sesungguhnya
Allah tidak akan mengubah nasib individu maupun masyarakat, jika individu dan
masyarakat itu sendiri tidak mahu mengubahnya. Allah tidak menurunkan rezeki
secara bergolek, melainkan manusia yang berusaha mendapatkannya.
No comments:
Post a Comment