Tuesday 25 April 2023

SIKAP TIDAK MENJAGA KEBERSIHAN

 
Kalau dikatakan penduduk Kelantan pengotor, tentu banyak yang akan marah dan menuduh mengatakan sengaja ingin menjatuhkan nama baik Kelantan yang digelar Serambi Mekah dipimpin barisan ulama.
 
Memang bukan semua bersikap demikian, namun itulah yang menjadi gambaran kepada cerita tentang Kelantan.
 
Baca catatan oleh Datuk Dr Izani Husin, Exco Kerajaan Tempatan, Perumahan & Kesihatan Kelantan, yang juga ADUN Kijang dan Timbalan YDP PAS Kawasan Pengkalan Chepa di akaun FB pada 24 April 2023.
 
Walaupun Kempen Kelantanku Bersih telah lama dilaksanakan, kemudahan tempat membuang sampah disediakan, peringatan oleh petugas penguat kuasa dan kesihatan awam untuk menjaga kebersihan bazar telah acap kali disampaikan, ada segelintir masyarakat, pengunjung serta peniaga masih ingkar.
 
Gambar ini diambil setelah tamat operasi perniagaan di bazar. Ini adalah sebahagian contoh sikap tidak bertanggungjawab peniaga serta pengunjung Pasar Parit Dalam yang tidak mengutamakan kebersihan dan mementingkan diri masing-masing. Bila terjadi perkara sebegini, Pihak Berkuatkuasa Tempatan (PBT) juga yang dipersalahkan. Fikirkanlah.
 
Setiap tahun, pihak kerajaan memberi peruntukan tambahan bagi kerja-kerja pembersihan. Terima kasih kakitangan kebersihan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI) yang bertumas di malam hari raya bagi memastikan bandar kita sentiasa berada dalam keadaan bersih dan ceria.
 

No comments:

Post a Comment