Monday 29 May 2023

SEJARAH STADIUM SHAH ALAM TERBESAR DI DUNIA

 
Stadium Shah Alam dibina pada tahun 1990 dengan kos sebanyak RM460 juta. Pembinaannya siap pada tahun 1994 dan pembukaan rasmi telah disempurnakan oleh Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Sultan Selangor ketika itu.
 
Ketika perasmian diadakan gimik menyalakan obor melalui meriam dari satu sudut Utara ke sudut hujung Selatan stadium dan helikopter dari atas menaburkan arca stik bercahaya berwarna warni ke arah penonton di bawah.
 
Beberapa pasukan bolasepak gergasi dunia seperti Bayern Munich, Flamengo FC, Leeds United, Dundee United, Pasukan Australia dan Pilihan Selangor menyertai kejohanan Piala Jemputan Antarabangsa Mitsubishi yang kejohanannya diiktiraf oleh FIFA bersempena dengan Majlis Perasmian tersebut.
 
Stadium berkapasiti 81,000 penonton ini menjadi stadium tercanggih dan terbesar di Malaysia dan Asia Tenggara ketika itu dan salah satu stadium terbesar di Asia dan Dunia.
 
Stadium Shah Alam merupakan sebahagian daripada Kompleks Sukan Shah Alam yang turut merangkumi Stadium Melawati (stadium tertutup). Kegunaan utamanya adalah untuk perlawanan bola sepak, tetapi ia juga mempunyai kelengkapan untuk olahraga.
 
Stadium ini direka bentuk oleh arkitek terkenal Malaysia, Hijjaz Kasturi. Stadium ini mempunyai ruang letak kereta yang cukup untuk 5,500 buah kereta.

No comments:

Post a Comment