Di Kelantan, pembinaan landasan laluan
Pantai Timur bermula pada tahun 1906 dan pada tahun 1914, sebuah landasan
kereta api antara Tumpat dengan Pasir Mas dibuka kepada awam.
Sebuah landasan cabang antara Pasir Mas dengan Golok bertujuan untuk menghubungkan laluan ini dengan sistem kereta api di Golok, Thailand dibuka pada bulan September 1920.
Laluan kereta api antara Kuala Lipis dan Tumpat dibuka secara berperingkat dan siap sepenuhnya apabila landasan kereta api Gua Musang-Kuala Gris siap pada tahun 1931.
Dengan pembinaan jalan kereta api ini, maka terjalinlah sebuah rangkaian kereta api dari Tumpat ke Gemas. Dari Gemas boleh terus sehingga ke Singapura atau naik ke utara sehingga ke Padang Besar.
Sebuah landasan cabang antara Pasir Mas dengan Golok bertujuan untuk menghubungkan laluan ini dengan sistem kereta api di Golok, Thailand dibuka pada bulan September 1920.
Laluan kereta api antara Kuala Lipis dan Tumpat dibuka secara berperingkat dan siap sepenuhnya apabila landasan kereta api Gua Musang-Kuala Gris siap pada tahun 1931.
Dengan pembinaan jalan kereta api ini, maka terjalinlah sebuah rangkaian kereta api dari Tumpat ke Gemas. Dari Gemas boleh terus sehingga ke Singapura atau naik ke utara sehingga ke Padang Besar.
Stesen kereta api Gua Musang menjadi stesen utama di Kelantan Selatan. Ia menjadi nadi utama untuk pengunjung ke Gua Musang. Sebelum tahun 1983, satu-satunya cara penduduk di Kelantan Utara untuk ke Gua Musang adalah menggunakan kereta api.
No comments:
Post a Comment