Sunday 8 September 2024

LATA PERAHU, KUALA KANGSAR

 
Lata Perahu merupakan air terjun yang cukup terkenal di Kuala Kangsar, Perak. Lokasinya terletak kira-kira 25 kilometer dari bandar Kuala Kangsar, melalui Jalan Kuala Kangsar-Gerik. Ia terletak kira-kira satu kilometer dari jalan utama tersebut.
 
Kawasan lata atau air terjun ini terletak di persekitaran yang kaya dengan flora dan fauna. Pokok besar dan sederhana besar menjadi “pasak” di kawasan tersebut. Suasana damai dan tenang dapat dirasai dengan harmoni.
 
Air terjun utama agak besar dengan ketinggian lebih kurang 10 meter. Air jatuh di kawsan kolam yang agak dalam. Jadi, berhati-hati jika berenang atau berada di kawasan tersebut. Jika berada di tebing, boleh melakukan terjun yang selamat.
 
Air terjun kelihatan cantik dengan bentuk 'ekor kuda' klasik yang menarik dan aliran airnya besar. Pengunjung boleh berada betul-betul di tempat air jatuh dan merasai “cabaran” iar yang mengalir laju dari atas.
 
Persekitarannya agak sejuk. Terdapat kawasan yang selesa dan bersih di sekitar air terjun untuk berkelah atau berkhemah.




No comments:

Post a Comment