Di Kelantan, pembinaan landasan kereta api bermula pada tahun 1906 melibatkan laluan antara Tumpat dengan Pasir Mas. Ia telah dibuka pada 1914. Sebuah landasan cabang antara Pasir Mas
dengan Golok dibuka pada bulan September 1920, bertujuan untuk menghubungkan laluan ini dengan sistem kereta api di
Golok, Thailand
Laluan kereta api antara Kuala Lipis dan
Tumpat dibuka secara berperingkat dan siap sepenuhnya apabila landasan kereta
api Gua Musang-Kuala Gris siap pada tahun 1931.
Dengan pembinaan jalan kereta api ini, maka terjalinlah sebuah rangkaian kereta api dari Tumpat ke Gemas. Dari Gemas boleh terus sehingga ke Singapura atau naik ke utara sehingga ke Padang Besar.
Dengan pembinaan jalan kereta api ini, maka terjalinlah sebuah rangkaian kereta api dari Tumpat ke Gemas. Dari Gemas boleh terus sehingga ke Singapura atau naik ke utara sehingga ke Padang Besar.
Stesen kereta api Gua Musang menjadi stesen utama di Kelantan Selatan. Ia menjadi nadi utama untuk pengunjung ke Gua Musang. Sebelum tahun 1983, satu-satunya cara penduduk di Kelantan Utara untuk ke Gua Musang adalah menggunakan kereta api.
No comments:
Post a Comment