Sunday 29 September 2024

YAT-YAT SI IBU REMIS SEDAP DIGORENG

 
Yat-yat adalah sejenis kutu laut yang hidup di laut. Yat-yat turut dikenali dengan nama ibu remis. Nama lain yat-yat ialah undur-undur laut. Yat-yat hidup di laut dan “mendarat” di pantai pada musim tertentu. Antara tempat yang ditemui yat-yat ialah di pantai Bachok, Kelantan, Pulau Pangkor, Perak serta tempat-tempat lain. Yat-yat ditangkap atau dikutip menggunakan raga berjaring.
 
Yat-yat hidup di kawasan tropika atau subtropika. Binatang ini menggali atau mengorek pasir basah berhampiran zon pemecah gelombang pantai. Yat-yat termasuk dalam order Decapoda, bersama dengan ketam, lobster, udang karang dan udang.
 
Ukuran yat-yat tidak lebih besar daripada ibu jari manusia. Betina biasanya jauh lebih besar daripada jantan dan mengandungi telur oren terang pada bahagian perut. Yat-yat mempunyai exoskeleton yang kuat dengan lima set kaki di bahagian bawahnya, yang digunakan untuk bergerak melalui air, menggali pasir dan bergerak ke belakang.
 
Walau bagaimanapun, yat-yat tidak boleh berjalan di atas pasir kering. Selain daripada itu, yat-yat juga mempunyai antena berbulu, yang membantunya makan, dan insang untuk bertahan di dalam air (seperti krustasea yang lain).
 
Terdapat di bahagian perutnya pula ialah “penggali”, yang melindungi telur, memulakan penggalian, dan melabuhkannya di pasir. Manakala dari segi dietnya pula, yat-yat memakan plankton dan organisma laut kecil yang lain.
Pemangsa utama yat-yat ialah ikan, burung, dan manusia. Ketam ini merupakan sumber makanan penting untuk barred surfperch (sejenis ikan) di timur Lautan Pasifik. Yat-yat juga menjadi mangsa kepada burung laut.
 
Jika berada di tepi pantai, yat-yat menarik minat orang ramai untuk mengutipnya untuk dijadikan hidangan yang lazat. Yat-yat jadikan hidangan dengan cara menggoreng sama ada digoreng kosong atau disalut tepunt. Yat-yat juga goleh dijadikan sebagai bahan dalam penyediaan masak sambal. Masak tumis air campur serai pun sedap. Masal lemak cili api pun ok juga.
 
Yat-yat yang baru ditangkap perlu direndam dalam bekas yang diisi dengan air laut selama semalaman untuk mengeluarkan pasir yang terlekat pada bahagian badanya. Jika direndam di dalam air tawar, yat-yat akan mati dan proses mengeluarkan atau mengasingkan pasir tidak akan berlaku. 




No comments:

Post a Comment