Umum diketahui, masyarakat Melayu
dulu beragama Hindu dan mengamalkan adat tertentu. Dalam situasi ini, mana-mana
adat diamalkan sesuai dan selari dengan matlamat dan prinsip Islam, ia
diteruskan sebagai satu adat yang diterima. Sebagai contohnya, adat bersanding
dan menepung tawar pengantin.
Manakala, mana-mana adat yang
bercanggah dengan syariat ditolak seperti adat mempercayai tenung nasib yang ditegah
syarak. Firman Allah SWT surah al-Maidah ayat 90 bermaksud: “Wahai orang
beriman! Sesungguhnya arak, judi,
penyembahan berhala dan bertilik nasib adalah najis (haram), dan ia dari
perbuatan syaitan.”
.
Manakala ada adat dipinda atau
perbaiki agar selari dengan matlamatnya. Contohnya, kebiasannya pengantin
perempuan mendedahkan aurat ketika bersanding. Namun, kini atas kesedaran
agama, kebanyakan pengantin wanita bersanding dalam keadaan menutup aurat.
Mana-mana adat yang sahih wajib
diberi perhatian dalam perundangan dan kehakiman dalam proses menentukan hukum.
Hakim juga perlu mengambil kira adat dalam menentukan keputusan penghakiman.
Ini kerana sesuatu adat telah menjadi sebahagian keperluan dan kepentingan
masyarakat.
Adat berdoa diketuai imam diamalkan
masyarakat Melayu ada keperluannya. Biasanya jika doa tidak diketuai imam, maka
tidaklah banyak orang melakukannya. Jadi, untuk membiasakan amalan berdoa, maka
adatnya ia diketuai oleh seeorang.
Manakala adat batal mesti ditolak.
Contohnya adat mandi tolak bala pada bulan Safar. Amalan itu tidak termasuk bab
darurat atau maslahat untuk terus mengharuskannya. Masyarakat tidak pincang
jika adat itu tidak diteruskan. Ataupun adat menangguhkan pengembumian jenzah
kerana perlu diadakan bedah siasat dikira sebahagian daripada darurat yang
mengharuskan perkara dilarang.
Tidak dapat dinafikan adat
merupakan tempat rujukan bagi perlaksanaan hukum. Pun perlu ditegaskan,
perbezaan perlaksaan hukum kerana mengikut perbezaan adat bukanlah perbezaan
dalam hukum, tetapi hanya dalam perlaksanaan. Hukum tetap satu daripada Allah
SWT.
Hukum syariat diperundangkan untuk
kepentingan manusia seluruhnya. Ini berdasarkan kepada beberapa keadaan.
Syariat Islam telah membiarkan
banyak perkara yang tidak ditetapkan mengenainya, bahkan memberi peluang adat
menentukannya. Firman Allah SWT bermaksud: "Dan hendaklah kamu
mempersiapkan dua orang yang adil dari kalangan kamu." (Surah at-Talak,
ayat 2).
Apa yang dimaksudkan adil dalam
ayat itu? Ini bermakna memberi peluang untuk para fuqaha memperincikan adil itu
berdasarkan kepada keperluan adat yang diterima. Setiap masyarakat mempunyai
takrif adil yang berbeza. Antara yang menentukan sifat adil ialah orang menjaga
maruah. Sedangkan, istilah menjaga maruah berbeza antara golongan dan kawasan.
Contohnya, golongan raja menjaga
maruah dengan menggunakan bahasa istana. Jika mereka menggunakan bahasa orang
kebanyakan, maka sudah dianggap menjatuhkan maruah, sedangkan perbuatan itu
tidak pula bagi golongan biasa. Maka hukum syariat di sini berbeza dengan sebab
perbezaan tersebut.
Perubahan hukum disebabkan
perubahan masa. Tidak dinafikan adat dan keperluan manusia berubah mengikut
masa. Sesungguhnya hukum-hukum
dikeluarkan ulama terdahulu berasaskan kepada adat ketika itu.
Contohnya, ulama silam menghukumkan
merokok sebagai makruh kerana tidak ada bukti ia membahayakan kesihatan. Tetapi
ulama terkini menghukum perbuatan itu sebagai haram kerana bukti perubatan
jelas menunjukkan perbuatan itu membahayakan kesihatan. Setiap yang
memdatangkan mudarat adalah haram. Ini menunjukkan perubahan itu berdasarkan
kepada perubahan masa.
Perbezaan hukum berdasarkan
perbezaan tempat. Sesungguhnya, cara hidup manusia berbeza mengikut tempat
tinggal. Mereka memerlukan hukum tertentu untuk digunapakai di tempat
berkenaan. Contohnya, orang di kawasan kutub menghadapi kesukaran menentukan
waktu sembahyang, yang mana waktu siangnya berbulan-bulan dan begitu juga waktu
malam.
Maka ulama perlu mencari kaedah
yang boleh diterima pakai, berbanding biasa berdasarkan kedudukan matahari di
tempat berkenaan. Antara yang diputuskan ulama untuk dijadikan asas hukum bagi
penduduk di kawasan berkenaan menentukan waktu sembahyang ialah menggunakan
waktu negara terdekat dengan mereka.
Hukum berdasarkan keadaan semasa.
Banyak perkara yang dilakukan dalam kehidupan ini bersifat harus atau menerima
sebagai apa yang difahami umum dan tidak ada fatwa khusus mengenainya. Perkara
ini berlaku kerana tidak ada keperluan untuknya.
Contohnya, berkaitan fatwa mati syahid. Umum diketahui sesiapa mati di medan perang mempertahankan negara dianggap mati syahid. Tetapi, Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa bahawa perwira yang mati di isu Lahad Datu adalah syahid akhirat.
Contohnya, berkaitan fatwa mati syahid. Umum diketahui sesiapa mati di medan perang mempertahankan negara dianggap mati syahid. Tetapi, Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa bahawa perwira yang mati di isu Lahad Datu adalah syahid akhirat.
Perkara ini perlu dilakukan
kerana ada pihak mempertikaikan kedudukan itu. Dengan kata lain, fatwa itu
dikeluarkan atas keperluan semasa dan menjelaskan suasana semasa atas perkara
yang berlaku.
No comments:
Post a Comment