Majlis
kenduri arwah dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dan mengadakan jamuan di
rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, di hari ke-2,
ke-3, ke-7, ke-40 dan ke-100.
Bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau terlalu mengagungkan si
mati malah mengadakannya setahun sekali, khususnya menjelang Ramadan atau
perayaan tertentu.
Kepada
yang taksub mengatakan majlis tahlil perlu diadakan, ia diadakan mengikut tarikh
tertentu. Pertamanya diadakan kenduri masuk kubur, makan serabai di hari ke-3,
kenduri pecah perut pada hari ke-7, kenduri roh berpisah dengan waris pada hari
ke-40 dan kenduri 100 hari iaitu tatkala turun batu nisan agar roh itu masuk
dalam jemaahnya sebagai ahli kubur.
Ironinya,
masyarakat Islam kini juga turut percaya bahawa orang beriman akan disoal dalam
kubur selama 7 hari berturut-turut. Orang musyrik sampai 40 hari. Siapakah yang
memberitahu kita semua itu?
Siapakah yang pernah keluar dari kubur untuk ceritakan perihal kubur? Allah tak
beritahu benda ghaib termasuk hal ehwal dalam kubur. Yang Allah sebutkan ialah
akan dihidupkan semula dari kubur. Itupun masih ada takwil muhkamat dan
mutasyabihat. Rasulullah SAW sendiri katakan baginda tidak tahu perkara yang
ghaib!
Bolehkah
pindah pahala? Kalaulah amalan majlis tahlil ini mampu sedekah pahala kepada si
mati, maka di dunia ini kita mesti kumpul duit banyak-banyak. Lepas itu pesan
pada anak-anak supaya buat tahlil selalu. Nanti kalau dah mati, kita senang
dalam kubur.
Kalau
macam tu orang-orang kaya akan hidup senang di alam kubur sebab anak-anak
banyak duit untuk jamu orang makan dan buat tahlil. Bagaimana orang miskin dan
yang melarat? Adakah Islam ini hanya untuk orang kaya sahaja? Masalah kita
ialah kurang memahami hakikat apa itu pahala?
Sebenarnya
di dalam Islam tidak ada sistem pindah pahala atau dosa kepada orang yang sudah
mati kerana amalnya sudah terputus. Al-Quran menetapkan bahawa dosa seseorang
tidak dapat ditanggung oleh orang lain.
Ironinya
kita tidak sedar bahawa sebenarnya pahala hanyalah angan-angan ahli kitab
sahaja. Kita membaca Yasin dan tahlil itu dengan harapan apa yang kita bacakan
mampu meringankan dosa si mati.
Bagaimana kita nak memberikan pahala kalau apa yang kita baca pun belum tentu
kita faham? Ia kekal menjadi amalan yang sia-sia kerana tanpa kefahaman kita
tidak mendapat pelajaran dan tentunya tidak melaksanakan apa yang kita baca.
Bicara
amal adalah bicara hasil. Satu-satunya ganjaran dari amalan itu ialah
perlaksanaan ilmu pada anak yang soleh yang ditinggalkan si mati. Itu jelas
sekali hadisnya. Ia hanya mampu kita gapai dengan meneliti setiap lafaz dalam
tahlil dan selaku waris si mati kita bangkit melaksanakan secara aktual.
Majlis
tahlil itu boleh dijadikan satu wacana tarbiah untuk saling ingat mengingati.
Ritul
hanyalah sekadar perlambangan dan tarbiah sahaja. Kita kini mendapat Islam juga
hasil usaha orang terdahulu yang mengamalkan keseluruhan isi Al-Quran dan
sunnah itu secara aktual. Bukan sekadar ritual.
Itulah
ganjaran sebenar dari amal orang terdahulu. Ilmu agama dan akidah umat agama
ini berkembang luas hasil dakwah mereka. Wilayah kekuasaan bertambah, umat
berjaya disatukan, kemungkaran juga berjaya dikurangkan.
Kita
harus tahu bagaimana untuk membezakan ibadah dan upacara. Oleh itu, tahlil juga
tidak akan jadi haram selagi kita tahu dan yakin bahawa ia mampu mendekatkan
diri kita kepada Allah. Ia akan jadi haram apabila kita 'sengaja' menetapkan
taqwim tahlil itu sebagai wajib, kerana Allah dan Rasul tidak wajibkan ia
dengan dalil naqli secara jelas.
Mengikut
kaedah fiqah (Qawaid fiqh), penetapan sesuatu hukum ibadah itu berlandaskan
syarat wajib, sunat, harus, makruh dan haram.
Tahlil
dikatakan amalan baru kerana tidak berlaku pada zaman Nabi SAW. Namun ia juga
tidak bertentangan dengan al-Quran dan sunnah selagi tidak ada unsur maksiat
dan mensyirikkan.
Maka, banyak ulama berpegang kepada bahawa amalan itu adalah harus diadakan dan
atas alasan itu ia masih diteruskan di negara kita termasuk di kalangan alim
ulama.
Dalam
soal perbezaan pendapat ini, bagi yang ingin meneruskan amalan itu, teruskanlah
dan kepada pihak yang tidak mahu melakukan, itu adalah pendapat dan keyakinan
mereka.
Apa yang penting jangan ada saling tuduh menuduh dan menyalahkan antara satu
sama hingga melemahkan perpaduan di kalangan umat Islam.
No comments:
Post a Comment